مزایای استفاده از اینورتر

اینورتر ها در هرکاربردی که در آن تجهیزات مکانیکی تغذیه شده با موتور وجود دارد، استفاده می شوند. اینورتر ها کنترل موتور بسیار دقیقی فراهم نموده در نتیجه سرعت موتور میتواند کاهش و افزایش یافته و یا در مقدار مورد نظر نگه داشته شود. بدین ترتیب به جای استفاده از یک موتور در سرعت ثابت و مصرف بیش از اندازه ی انرژی، فقط انرژی مورد نیاز مصرف می شود.

از آن جایی که موتورها بخش عمده ای از انرژی تولید شده را مصرف می کنند، کنترل آنها از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. به علاوه مصرف کنندگان نهایی موتورها می توانند 52 تا 07 درصد ذخیره انرژی را با استفاده از کنترلرهای موتور، تحقق بخشند.( برخلاف این مزایا هنوز بخش عمده ای از موتورها بدون اینورتر کار می کنند) در اینجا به 10 مزیت دیگر که کاربران هنگام راه اندازی موتور با اینورتر یا درایو متوجه می شوند، اشاره شده است:

  1. جریان راه انداز کنترل شده:
    زمانی که یک موتور AC در طول خط راه اندازی می شود، برای راه اندازی موتور و بار، 3 تا 8 برابر بار کامل جریان می کشد. این جریان موجب خم شدن سیم پیچیهای موتور و تولید حرارت می شود که به مرور زمان موجب کاهش طول عمر موتور می شود. یک اینورتر اینوت موتور را در ولتاژ و فرکانس صفر راه اندازی نموده و بعد از ست شدن آن، سیم پیچی های موتور را آهن ربا می کند که معمولا 27 تا 07 درصد جریان بار کامل را میکشد. اضافه جریان در این مرحله به بار متصل شده، نرخ شتاب و سرعت شتاب داده شده بستگی دارد. جریان راه اندازی به شدت کاهش یافته و طول عمر موتور AC نسبت به راه اندازی در طول خط افزایش می یابد.
  2.  کاهش اختلالات خط:
    راه اندازی یک موتور AC در طول خط، توان زیادی از سیستم متصل به موتور می کشد. غالبا، خرابی های ولتاژ و دامنه ی آن وابسته به سایز موتور و گنجایش سیستم توزیع هستند. این خرابی های ولتاژ می تواند در باعث کاهش ولتاژ و در نتیجه موجب خاموشی تجهیزات حساس متصل به یک سیستم توزیع شوند. مواردی مانند کامپیوترها، سنسورها، سوییچ ها و کنتاکتورها حساس به ولتاژ هستند. استفاده از یک اینورتر، خرابی ولتاژ را حذف می کند زیرا موتور در ولتاژ صفر راه اندازی شده و صعود می کند.
  3. توان کم تر مورد نیاز برای راه اندازی:
    اگر توان متناسب با جریان و ولتاژ است پس توان مورد نیاز برای راه اندازی یک موتور AC در طول خط به طور قابل ملاحظه ای بالاتر از زمانی است که از اینورتر استفاده می کنیم. این موضوع فقط در زمان راه اندازی حقیقت دارد، زیرا توان راه اندازی موتور در بار ،بدون توجه به ثابت یا متغیر بودن سرعت، یکسان است. مسئله این است که بعضی سیستم های توزیع دارای محدودیتی هستند و فاکتورهای مورد نیاز به مصرف کنندگان صنعتی بستگی دارد. این موضوع با استفاده از اینورتر قابل حل است.
  4. شتاب کنترل شده:
    یک اینورتر invt در سرعت صفر شروع می شود و با یک شیب قابل تنظیم توسط کاربر به نرمی شتاب می گیرد. از طرف دیگر، راه اندازی موتور AC در طول خط، یک شوک مکانیکی بزرگ برای موتور و بار متصل شده است که این شوک به مرور زمان موجب افزایش استهلاک بار متصل شده می شود.
  5. سرعت قابل تنظیم:
    استفاده از اینورتر ، امکان بهینه نمودن فرآیند را فراهم می سازد، راه اندازی در سرعت پایین را میسر می نماید همچنین قابلیت تنظیم سرعت از راه دور به وسیله ی کنترلرهای قابل برنامه ریزی یا کنترلرهای فرآیند را دارد.
  6. حد گشتاور قابل تنظیم:
    با استفاده از اینورتر می توان دستگاه و فرآیند تولید را از آسیب محافظت نمود. (زیرا میزان گشتاور اعمالی توسط موتور به بار به طور دقیق قابل کنترل است.) پس از خرید اینورتر می تواند آن را به گونه ای تنظیم شود که حد گشتاور را محدود نماید بنابراین موتور AC هیچ گاه از حد تجاوز نمیکند.
  7. توقف کنترل شده:
    به همان میزان که شتاب کنترل شده حائز اهمیت است، توقف کنترل شده نیز می تواند برای کاهش استهلاک مکانیکی مهم باشد.
  8. ذخیره انرژی:
    پمپ و فن گریز از مرکز اعمال شده توسط یک اینورتر ، مصرف انرژی را کاهش می دهد همچنین مشخصات بار گشتاور متغیر را دنبال نموده که توان متناسب با مکعب سرعت و گشتاور متناسب با مربع سرعت دارد. اینگونه، اگرسرعت فن نصف شود، توان مورد نیاز برای راه اندازی فن در بار با نسبت کاهش میابد. استفاده از موتور با سرعت ثابت نیاز به گلوگاه مکانیکی مانند پره یا دمپر دارد.
  9. عملکرد معکوس:
    استفاده از یک اینورتر، نیاز به راه انداز معکوس را حذف می نماید زیرا فازهای خروجی به موتور میتوانند به صورت الکترونیکی و بدون هیچ وسیله مکانیکی تغییر کنند. حذف راه انداز معکوس موجب حذف هزینه نگهداشت آن و کاهش فضای مورد نیاز برای تابلو می شود.
  10. حذف اجزائ مکانیکی درایو:
    با استفاده از یک اینورتر میتوان نیاز به اجزائ گران قیمت مکانیکی مورد نیاز برای تغییر دور مانند گیربکس متغیر را حذف نمود. زیرا اینورتر میتواند با سرعت متغیر نامحدود کار کند. اینورتر می تواند بدون وسیله ی کاهنده یا افزاینده بین موتور و بار، سرعت بالا یا پایین را ارائه نماید که موجب حذف هزینه نگهداشت و همچنین کاهش فضای مورد نیاز می شود.
دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
  • محمد ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۰:۱۰ ق٫ظ

    با درود
    در کارگاه تعدادی الکترو موتور از سه اسب تا نیم اسب استفاده میکنم ایا باید برای هر الکترو موتور یک اینورتر تهیه کنم یا با یک اینورتر میشود دور چند موتور تنظیم کرد

    • barman ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱:۵۲ ب٫ظ

      سلام با توجه به این که حفاظت هر کدام از موتورها بصورت جداگانه باید اعمال شود و دلایل دیگه ای هم هست بهتر است برای هر موتور یک اینورتر نصب شود

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *