راهنمای جامع راه اندازی انواع اینورتر

درباره اینورتر بیشتر بدانید

درباره اینورتر بیشتر بدانید

اینورتر در لغت به معنای معکوس کننده می باشد. وظیفه ی اصلی اینورتر تبدیل جریان مستقیم به متناوب است. ممکن است خیلی از مردم در مناطقی که از برق شهری به دور هستند و دسترسی ندارند دچار مشکل شده باشند؛ اما این موضوع هم راه حلی دارد و این راه حل استفاده از دستگاه اینورتر است. زیرا کاربرد این دستگاه تبدیل برق باطری ماشین به برق 220 ولت شهری است، البته این دستگاه در بسیاری از ابزار ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا قطعات متحرک ندارد مانند منبغ تغذیه کامپیوتر، ابزار های بزرگ حمل و نقل و … .

البته توضیحی علمی تر هم اینورتر ها دارند که بدین گونه است اینورتر (Inverter) یا مبدل برق دستگاه الکترونیکی است؛ که جریان مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) تبدیل می کند. اینورتر ها را به نوعی هم می توان جریان ساز های الکترونیکی قدرت بالا دانست. جریان های AC برای اینورتر ها برای به وجود آمدن در دستگاه های اینورتر از منابع DC تغذیه می شوند، از منابع DC می توان به پانل های خورشیدی ، باتری و …. اشاره کرد.

البته می توان گفت جریان AC تبدیل شده می توانند با توجه به نیاز در هر ولتاژ و فرکانسی باشد که این امر  بوسیله ترانسفورماتور های مناسب و مدارها که بر روی دستگاه ها نصب شده اند کنترل می شود.

درایو های AC یا اینورتر

اینورتر با علامت اختصاری VFD (Variable-frequency-drive)  نیز شناخته می شود

ورودی اینورتر ها نیز در دو نوع تک فاز و سه فاز دیده می شوند اما خروجی تمام آن ها سه فاز است.

می‌توان یک الکتروموتور ۳ فاز ۳۸۰ ولت را با استفاده از یک از اینورتر تک فاز به سه فاز راه‌اندازی نمود. پلاک موتور را چک کنید. اگر موتور توانایی کار با برق ۳ فاز۲۲۰ ولت را درحالت مثلث یا ستاره داشته باشد، می توان استفاده کرد باید دقت کنیم که در اینورتر های با توان بالاتر از 3 اسب فقط از ورودی های 3 فاز می توان استفاده کرد

برای استفاده از اینورترهای با توان بالاتر برای راه اندازی یک موتور با توان کمتر به سادگی می‌توان درایو را به گونه‌ایی تنظیم نمود که موتوری با توان کمتر را راه‌اندازی و کنترل نماید ولی درصورت تفاوت فاحش بین توان اینورتر وموتور، ازحفاظت های موتور به دلیل رنج بالای عملکرد اینورتر کاسته می شود مثلا اینورتر ۷٫۵ کیلووات برای موتور ۵٫۵ کیلووات

اینورترها می‌توانند چند موتور را به صورت همزمان راه‌اندازی کنند اما هر یک از موتورها باید به صورت مستقل مدار حفاظت اضافه بار و اتصال کوتاه داشته باشند. اینورتر نیز باید به گونه‌ایی انتخاب شود که بتواند جریانی برابر یا بیشتر از مجموع جریان نامی موتورها را تامین نماید.

حداقل سرعت یک موتور با استفاده از اینورتر خیلی آرام است اما ممکن است این کار تاثیر منفی روی طول عمر مفید موتور داشته باشد.

توصیه می‌شود در چنین شرایطی حتما از یک فن خارجی برای خنک نمودن موتور استفاده شود؛ زیرا دور پایین فن موتور قادر به خنک کردن پوسته موتور نمی باشد. درصورتی که بخواهیم سرعت یک موتور AC سه فاز را کنترل کنیم و قدرت و گشتاور موتور کم نشود باید از اینورتر استفاده کنیم.

اگر هدف به گردش درآوردن بار با سرعتی پایین است پس بهتر است از گیربکس برای کاهش سرعت استفاده نمود زیرا اینورترها همانند گیربکس، گشتاور را تقویت نمی‌کنند.

هر اینورتر سقف فرکانس خروجی مشخصی دارد  با استفاده از اینورتر، سرعت موتور درحالت بی باری آنقدر بالا می رود که روتور از قطب های استاتور جا می ماند. اما موضوع مهم‌تر این است که با افزایش سرعت موتورهای آسنکرون به مقداری بیشتر از سرعت نامی آن‌ها، گشتاور خروجی این موتورها متناسب با افزایش سرعت افت می‌نماید. بنابراین گشتاور بار متصل شده به موتور، عاملی محدود کننده است. همچنین درصورت عملکرد طولانی مدت موتور درفرکانس های بالاتر از رنج نامی،عمرموتور به شدت کاسته خواهد شد.

برای انتخاب اینورتر، اطلاع از جریان نامی موتور بسیار مهم است. سازندگان درایو، بر اساس پیش فرض‌هایی در مورد موتورها، محصولاتشان را دسته بندی نموده و بر اساس توان موتورها اینورترها را ارائه می‌دهند. با این حال هیچ تضمینی وجود ندارد که پیش فرض‌های سازندگان، در مورد موتور شما نیز صدق کند.

بنابراین جریان نامی یک موتور عامل مهمی در هنگام خرید اینورتر خواهد بود. در صورتی که بخواهید از این دستگاه استفاده کنید و علاقه مند به یادگیری طرز کار آن باشید مراکز تخصصی مختلفی برای آموزش اینورتر  وجود دارد که سیستم و نحوه کار این دستگاه را آموزش می دهد .

بارمان اتوماسیون سایا مفتخر است در زمینه نمایندگی فروش اینورتر در اصفهان، نمایندگی اینورتر ورتکس و نمایندگی hmi wecon در اصفهان و سراسر ایران فعالیت می کند. هم چنین در این مجموعه خدمات تعمیر اینورتر نیز انجام میگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)