سرو موتور را بهتر بشناسیم

سرو موتور را بهتر بشناسیم

سرو موتور را بهتر بشناسیم

سرو موتور ها یک نوع موتور الکتریکی هستند که در اوایل کار خود با نام DC پا به عرصه صنعت گذاشتند و در پروژه های صنعتی از آن ها استفاده شد . امروزه انواع سروو موتور به دو دسته DC و AC تقسیم شدند که تعدادی از آن ها سه فاز و برخی تک فاز هستند ( امروزه سروو موتور های AC طرفداران بیشتری دارد ) .

این موتور های الکتریکی نیز دارای معایب و محاسنی بودند ، دارای ساختار پیچیده ای بودند اما نسبت به ماشین های AC راندمان پایین تری داشتند همچنین قیمت سروو موتور و هزینه تعمیرات و نگه داریشان بسیار بالا بود . این نوع موتور ها به صورت حلقه ای بسته می شدند و مجهز به سیستم های کنترل فیدبک دار بودند ( گشتاور ، سرعت و موقعیت را کنترل می کنند ) یکی از خصوصیات این موتور ها پایین بودن لختی در آن ها است و این موضوع باعث می شد که در صورت نیاز به تغییر سرعت بتوان سریعأ به این مقوله دست یافت .

ماشین های DC نیازمند به بازدید های دوره ای هستند زیرا کموتاتور های مکانیکی موجود در آن از سطح اطمینان آن ها می کاهد و همچنین به دلیل داشتن جاروبک هایی از جنس کربن نیازمد به نگه داری و مراقبت هستند . این ماشین ها نمی توانند جریان های بزرگ را هم جهت و یا یک سو سازی نمایند .

در صورتی که بخواهیم از راندمان بالا و گشتاور مناسب بهره ببریم باید از ماشین های AC استفاده کنیم که همین دو مورد می تواند ماشین های AC را رغیب بسیار مناسبی در برابر ماشین های DC قرار دهد . به دلیل داشتن این مزایا که قطعأ در صنعت بسیار مهم است ماشین های AC جای خود را باز کردند و نسبت به ماشین های DC پیشی گرفتند . به دنبال این اتفاق سروموتور های AC نیز به جز تنها در برخی موارد جایگزین سروموتور های DC شدند .

محصولاتی که در بالا نام بردیم با توجه به نوع آن ها و مورد مصرفشان قیمت های متفاوتی دارند. که می توان برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شرکت بارمان اتوماسیون که به عنوان نمایندگی فروش محصولات دلتا و هم چنین فروش سروو موتور استون در اصفهان و سراسر ایران فعالیت دارد در ارتباط باشید.

لازم به ذکر است که بدانید محدوده مصرف سرو موتور ها از توان بسیار پایین تا صدها کیلو وات متغیر است . سرو موتور ها با توان پایین معمولا در انواع مختلف شیر ها ، اتومبیل ها و ماشین های ابزار دیده می شوند و سرو موتور هایی که دارای توان بالایی هستند در ماشین های تعلیق جرثقیل ها ، بالابر ها ، ماشین های نورد کاغذ ، آسانسور ها و … دیده می شوند .

سرو موتور هایی با توان کمتر از یک کیلو وات نیز داریم که کاربرد آن ها در ماشین های بسیار خاصی است . دو نوع موتور های خطی و همچنین استپر موتور ها را می توان در دسته ی سرو موتور ها قرار داد .