ماشین آلات تزریق پلاستیک

طیفی از بارهای الکتریکی با کاهش سرعت گشتاور کمتری نیاز دارند از آنجمله
میتوان به پمپ ها اشاره کرد در حالت کلی این قبیل از بارها با کاهش سرعت گشتاور با نسبت مربع سرعت کاهش می یابد وتوان مصرفی نیز به نسبت مکعب سرعت کاهش می یابد به این قبیل بارها ، بارهای گشتاور متغیر یا Variable torque load گفته می شود.
اینورترهای دو رنجی موجود در بازار از همین قضیه استفاده کرده اند و به کاربر اجازه می دهند برای بارهایی مانند فن یا پمپ از اینورتری با توان کمتر استفاده کنند. سري اينورترهاي اينوت معروفترين برند براي ماشين آلات تزريق در بازار ايران بشمار ميروند بيش از 2000 دستگاه از مدل سي اچ وي در 10 سال گذشته در بازار ايران بفروش رسيده است اينک مدل جي دي با قيمت پايين تر با پرفرمنس بالا جايگزين جديدي براي مدل قديمي سي اچ وي مي باشد.

اینورترهای مخصوص ماشین آلات تزریق با گرفتن فیدبک فشار از شیرهای فشار و فلو سرعت چرخش موتور را بصورت اتوماتیک کنترل می کنند با توجه به اینکه توان مصرفی در موتورهای پمپ با مکعب سرعت چرخش موتور نسبت مستقیم دارد بنابراین با کاهش سرعت اینورتر در زمانهای توقف دستگاه بطور چشمگیری مصرف برق کاهش می یابدراهکار پیشنهادی برای ماشین آلات تزریق استفاده از اینورترهای سری CHV110 است.

این اینورترها با گرفتن فیدبک فشار از شیرهای فشار و فلو سرعت چرخش موتور را بصورت اتوماتیک کنترل می کنند ، لازم به ذکر است توان مصرفی در موتورهای پمپ با مکعب سرعت چرخش موتور نسبت مستقیم دارد.

استفاده از اینورتر در تزریق پلاستک (clamping):

  • عملیات clamping در تولید وسایل پلاستیکی توسط بازوی هیدرولیکی و با پمپ روغن انجام می شود.
  • در کلمپینگ سنتی عملیات تنظیم فشار روغن توسط شیر مکانیکی یا دمپر صورت میگیرد.
  • روشن بودن دائم پمپ روغن، برگشت زیاد روغن و هدر رفت انرژی در نوع کار با دمپر مشهود میباشد. این نوع بار، بار گشتاور متغییر با سرعت است.

نمودار صرفه جویی انرژی در CHV110

1

 

همانطور که مشاهده میشود مصرف انرژی در کاربردهای متفاوت دستگاه تزریق میتواند بین ۲۵(منحنی قرمز) تا ۶۰(منحنی سبز) درصد صرفه جویی انرژی داشته باشد

(برای مثال : نصب بر روی دستگاه تزریق 205 گرم شرکت فولاد 38% صرفه جویی، نصب بر روی دستگاه تزریق 120 گرم HALTIAN ARAS %45 صرفه جویی و …)

قبل از نصب اینورتر :

3

 

بعد از نصب اینورتر :

4 (2)

 

نمودار مصرف توان در سه روش رایج کنترل پمپ هیدرولیک ماشین تزریق

2

1

 

ماشین2

7

6

5

 

1

BARMAN GD200A User Manual Farsi(injection card)-v2 pdf