انواع اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون صنعتی فرآیندی از دستگاه های عامل و سایر تجهیزات صنعتی با کمک برنامه نویسی منطقی دیجیتال و کاهش مداخلات انسانی در تصمیم گیری و فرمان دستی با کمک تجهیزات مکانیزه است. فهمیدن تعریف فوق مسلماً ساده نیست. اما سعی  می‌کنیم با کمک یک مثال کوچک بفهمیم که یک اتوماسیون صنعتی چیست. فرایند تولید صنعتی دستی را در نظر بگیرید که یک اپراتور، دمای اجاق را تنظیم  می‌کند. فرض کنید که زمان رسیدن به دمای معین و حفظ آن حدود 30 دقیقه طول میکشد. بنابراین، اپراتور ابتدا باید با کنترل یک شیر، میزان سوخت را در اجاق تنظیم کند تا دما را به مقدار دلخواه اجاق برساند. اپراتور، پس از دستیابی به دمای لازم، باید با تنظیم مداوم شیر، سوخت را برای رسیدن به دمای مورد نظر در 30 دقیقه آینده، افزایش یا کاهش داد.

اکنون با اتوماسیون صنعتی تمام مراحل بدون کمک یک اپراتور انجام  می‌شود. ابتدا حسگر دما در نزدیکی اجاق قرار  می‌گیرد و دما را به رایانه گزارش  می‌کند. حال برای اینکه سوخت به اجاق برسد، دریچه موتوری وجود دارد که توسط کامپیوتر نیز کنترل  می‌شود. بر اساس قرائت دما از سنسور، کامپیوتر شیر را باز  می‌کند تا در ابتدا باعث ایجاد سوخت بیشتری شود. پس از رسیدن به دمای مطلوب، شیر خاموش  می‌شود. کامپیوتر  می‌تواند شیر را باز یا بسته کند، حتی اجازه  می‌دهد تا کمترین میزان سوخت، بر اساس قرائت دما، جریان یابد و تایمر زمان رسیدن به زمان 30 دقیقه را به رایانه اطلاع میدهد و در این لحظه کامپیوتر  می‌تواند سیستم را کاملاً خاموش کند.

مثال فوق ممکن است مبهم به نظر برسد، اما در درک چگونگی اجرای سیستم اتوماسیون صنعتی معمولی کمک  می‌کند. در مثال فوق، مداخلات انسان کاملا صفر است و کل کار کاملاً توسط سیستم اتوماسیون انجام  می‌شود.

اتوماسیون صنعتی چیست

در اتوماسیون صنعتی از تجهیزات زیادی استفاده مشود که از مهمترین آنها میتوان به اینورتر ایرانی، تایمر، رله ها، نمایشگرها، کنترلرها، انکودر، سنسور، استپ موتور، منبع تغذیه، فیوز، کنتاکتور و plc اشاره نمود.

مزایای استفاده از اتوماسیون صنعتی

رقابت شدید در حال افزایش صنعت، نیاز به کیفیت بالای و با کیفیت ترین محصولات با قیمت رقابتی دارد. یكی از اقدامات قابل توجه و تأثیر گذار برای به دست آوردن راه حل برای چالش فوق، اتوماسیون صنعتی است. اتوماسیون صنعتی با اتخاذ فن آوری ها و خدمات جدید، نوآورانه و یکپارچه، باعث افزایش کیفیت محصول و در عین حال کاهش هزینه تولید و طراحی  می‌شود.

اتوماسیون جایگزین دخالت انسان با استفاده از دستورات برنامه نویسی منطقی و ماشین آلات قدرتمند  می‌شود. سیستم اتوماسیون شامل PLC، رایانه های شخصی، PAC وغیره است.

اتوماسیون صنعتی چیست

 

صنایع مختلف برای افزایش بهره وری و کاهش هزینه های مربوط به کارکنان، مزایای آنها و سایر هزینه های مرتبط، ضمن افزایش دقت و انعطاف پذیری، اتوماسیون را اجرا  می‌کنند.

سیستم های کنترل صنعتی (ICS) امکان کنترل و کنترل محلی و از راه دور را فراهم  می‌کنند. با وجود این مکانیسم های کنترل پیشرفته، صنایع  می‌توانند 24 ساعت شبانه روز فعالیت کنند. بعلاوه بهره وری افزایش یافته است، خطاها کاهش  می‌یابد و کیفیت بهبود  می‌یابد. با این حال، اتوماسیون تأثیرات منفی نیز دارد، از جمله هزینه های بالای اولیه و کاهش اشتغال کارگران.

همه ما تحت تأثیر اتوماسیون صنعتی قرار گرفته ایم، از اتومبیل هایی که رانندگی  می‌کنیم تا غذایی که  می‌خوریم، گرفته تا تلفن های هوشمندی که از آنها استفاده  می‌کنیم، تا کفش هایی که  می‌پوشیم. در دنیای مدرن تقریباً محصولی وجود ندارد که تحت تأثیر اتوماسیون صنعتی قرار نگیرد.

انواع اتوماسیون صنعتی

فرآیند تولید صنعتی، از یک سری ماشین آلات تشکیل شده است که از طریق آنها ترکیبی از مواد اولیه عبور کرده و به محصول نهایی تبدیل  می‌شود. امروزه اتوماسیون صنعتی فرایند تولید را در صنایع به عهده گرفته است و تصور کردن خط تولید بدون سیستم اتوماسیون بسیار دشوار است.

در اتوماسیون صنعتی از تجهیزات مختلفی استفاده میشود که از مهمترین آنها میتوان به اینورتر دلتا، تایمر، رله ها، نمایشگرها، کنترلرها، انکودر و سنسور اشاره نمود.

هنگام در نظر گرفتن سیستم مناسب برای مشاغل خود، نوع اتوماسیون صنعتی مورد نیاز برای هر نوع تاسیسات تولیدی باید توسط شرایط کار، فشار رقابتی، مشخصات تولیدی و مونتاژ، الزامات کار و هزینه کار تعیین شود. با در نظر گرفتن این عوامل،  می‌توانید اطمینان حاصل کنید که سرمایه گذاری اتوماسیون نرم افزار صنعتی شما با افزایش سود مداوم توجیه  می‌شود.

 سیستم های اتوماسیون صنعتی بر اساس سطح ادغام و انعطاف پذیری آنها در فرآیندهای تولید و عملیات، طبقه بندی  می‌شوند. انواع مختلف سیستم های اتوماسیون عبارتند از:

اتوماسیون ثابت

اتوماسیون صنعتی

در سیستم های اوتوماسیون ثابت تجهیزات دارای مجموعه عملکردهای ثابت میباشند. این نوع اتوماسيون، عمدتاً در تولید انبوه و سیستم های جریان مداوم، مانند فرآیندهای تقطیر، خطوط انتقال و نوار نقاله استفاده  می‌شوند. تمام این فرآیندها برای دستیابی به حجم تولید بالا، به ماشینهای مکانیزه متکی هستند تا عملیات ثابت و تکراری خود را انجام دهند.

اتوماسیون قابل برنامه ریزی

در سیستم اتوماسیون قابل برنامه ریزی، توالی عملیات و همچنین پیکربندی ماشین آلات با استفاده از کنترل های الکترونیکی قابل تغییر است. این سیستم به برنامه ریزی مجدد ماشین ها و زمان و تلاش زیادی نیاز دارد و معمولاً در تولید فرآیند دسته ای مورد استفاده قرار  می‌گیرد.

نمونه هایی از این سیستم اتوماسیون، ماشین های کنترل عددی، کارخانجات کاغذی، کارخانجات نورد فولاد، روبات های صنعتی و غیره هستند.

 

اتوماسیون انعطاف پذیر

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون انعطاف پذیر نسخه پیشرفته تری از اتوماسیون قابل برنامه ریزی است، که در آن ماشین ها  می‌توانند با هر کدام از کارها در زمان واقعی از طریق کد تحویل داده شده توسط اپراتورهای انسانی سازگار شوند. این نوع اتوماسیون برق به کارگران ماهر نیاز دارد تا از طریق مهارت های برنامه نویسی، تغییراتی در ماشین آلات اعمال کنند.

یک سیستم اتو ماسیون انعطاف پذیر معمولاً همیشه توسط رایانه ها کنترل  می‌شود و غالباً در جایی اجرا  می‌شود که محصول به طور مکرر متفاوت باشد. دستگاه های CNC نمونه ای برای این سیستم هستند. کدی که اپراتور به رایانه داده است منحصر به یک کار خاص است و بر اساس کد، دستگاه ابزار و تجهیزات لازم را برای تولید استفاده میکند.

اتوماسیون صنعتی

بدون شک اتوماسیون برق صنعتی شگفتی هایی را برای بهره وری و بازده بیشتر تأسیسات صنعتی به وجود آورده است. واقعیت موضوع این است که نزدیک به 60٪ از کل شرکت ها اتوماسیون را به نوعی به کار  می‌گیرند و این روند رو به رشد است. دوستان و همراهان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با خرید و فروش اینورتر ارتباط برقرار کنید.

معرفی تجهیزات اتوماسیون صنعتی

سروموتور این نوع از موتورهای الکتریکی مجهز به سیستم‌های کنترل فیدبک‌دار است. این موتورها به سیگنال خطا سریع پاسخ می‌دهند و به سرعت نیز به بار شتاب می‌دهند. از این موتور کنترل در پروژه‌های صنعتی و به صورت حلقه بسته استفاده می‌شود. این نوع موتورها به سرعت تغییر سرعت می‌دهند. انواع اینورتر delta نظیر اینورتر دلتا B، اینورتر delta c2000، اینورتر دلتا ms300 و. . . از جمله اینورترهای موجود در نمایندگی دلتا در اصفهان  می‌باشد.

سرو موتور ها دو دسته‌ی AC و DC هستند. موتورهای DC بعنوان اولین نمونه‌ی این سیستم الکتریکی دارای اشکالات و پیچیدگی هایی بود که به مرور کامل و جبران شد. کم کم ماشین های ACجای خود را به ماشین‌های DC دادند. این ماشین‌ها به نسبت قیمت پایین‌تری داشتند و همچنین هزینه‌ی تعمییر و نگهداری آن‌ها کمتر بود و به این ترتیب سرو موتور‌های ACجای خود را باز کردند. سروموتور های AC در بازار به صورت 3 فاز و تک فاز وجود دارند. در صنعت برای گرفتن بازخورد از حرکت موتورها معمولا از انکودر استفاده می‌شود.

سرو موتور ها به دلیل عکس العمل سریع٬ دقت زیاد٬ گشتاور متغییر نسبت به سایر موتورها برتری دارد اما به دلیل قیمت بالای آن‌ها در هر شرایطی به صرفه نیست اما گاهی در شرایطی فقط باید از سرو موتور استفاده کرد. در ماشین آلات نساجی٬ بسته بندی٬ دوخت پلاستیکی٬ سینمای 3 و 5 بعدی٬ ماشین آلات تزریق پلاستیک و . . . مواردی هستند که باید از سرو موتر استفاده کرد.

در سرو موتور باید مشخصاتی چون گشتاور خروجی متناسب با ولتاژ بکار گرفته شده و پلاریته‌ی لحظه‌ای ولتاژ کنترل توجه کرد. سرو موتورها به وسیله‌ی آشکار سازی خطا٬ وسیله‌ی تصحیح خطا و همچنین تقویت کننده نیاز دارند. معتبرترین سرو موتورها ساخت کشورهای ژاپن٬ آمریکا و تایوان است. از دیگر مواردی مه می‌که باید به آن توجه کرد قیمت سروو موتور است.

تجهیزات اتوماسیون صنعتی

برای جریان DC به AC به یک مبدل جریان مستقیم به جریان متناوب نیاز است٬ این مبدل اینورتر است. علاوه بر این اینورترها دارای کاربردهای متنوعی هستند. در منبع تغذیه کامپیوتر، اتوماسیون صنعتی، پنل‌های خورشیدی، فلاش‌ها و در مواقع قطعی برق از اینوتر استفاده می‌شود. اینورتر دارای عکس‌العمل یکسوساز است.

اینورتر از مزایای چون کاهش هزینه برق مصرفی، کاهش فشار وارد شده به موتور و افزایش عمر موتور برخوردار است. اینورترها به صورت هوشمند میزان بار وارد شده به موتور را شناسایی کرده و با توجه به نیاز موتور جریان وارد می‌کند. همچنین این دستگاه توانایی تغییر سرعت موتورهای سه فاز را دارد.

این دستگاه الکترونیکی قطعات متحرک ندارد و نوسان سازی آن دارای قدرت بالایی است.

جهت راه اندازی این دستگاه به شوک احتیاجی نیست. علاوه بر آن می‌تواند تا 50٪ انرژی در خود ذخیره کند. یکی دیگر از قابلیت های دستگاه اینورتر که به کاهش هزینه‌ی برق می‌انجامد کاهش جریان موتور به صورت اتوماتیک است. این وسیله از قابلیت‌ دورهای مختلف برخوردار است. دستگاه الکترونیکی اینورتر نیازی به دستگاه‌های کنترل دبی مکانیکی ندارد. با توجه به قیمت اینورتر و مزایا و استفاده هایی که این دستگاه دارد توصیه  می‌شود از کاربردهای که دارد استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *