انکودر resolver

انکودر ریزالور

ریزالور چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگویم resolver چیست؟ می توانیم بگوئیم که مانند انکودرها، انکودر ریزالور resolver نیز وسیله هایی الکترومکانیکی هستند که حرکت مکانیکی را به یک سیگنال الکترونیکی تبدیل می کنند. اگر چه برعکس انکودر، ریزالور به جای سیگنال دیجیتال، سیگنال آنالوگ انتقال می دهد و همانطور که در شکل زیر نمایش داده شده است، الزاما یک ترانسفورمر دوار با یک سیم پیچ اولیه و دو سیم پیچ ثانویه و فاز 01 درجه مکانیکی می باشد. خروجی ریزالور جهت تفسیر سیگنال های آنالوگ، نیاز به ورودی های کنترل و منطقی دارد.

ترانسفورمر دوار با یک سیم پیچ اولیه

یکی از خصوصیات یک ریزالور تعداد دور آن است. خروجی نمایش داده شده در شکل زیر، خروجی یک ریزالور با خروجی تک دور است. تعداد دور برابر با تعداد سیکل های سینوسی مدوله شده دامنه در یک چرخش ریزالور می باشد.

با افزایش مساوی تعداد قطب های مغناطیسی روتور و استاتور می توان به ریزالورهای چند دور دست یافت. ماکزیمم تعداد دور به سایز ریزالور محدود می شود و غالبا برای افزایش دقت انجام می گردد.

یک ریزالور تک دور، اساسا یک انکودر مطلق نیز به حساب می آید. ولی با افزایش تعداد دور یک ریزالور، اطلاعات حالت مطلق از دست می رود. اگر فضای کافی موجود باشد، میتوان با قرار دادن یک ریزالور تک دور بالای یک ریزالور چند دور، به دقت بالاتر و مزایای حالت مطلق دست یافت.

ریزالورها به علت شباهت جزیئ ساده که به موتورهای الکتریکی دارند(سیم پیچی، یاتاقان، دستگاه کاربر) برای کاربردهای با بیشترین پیچیدگی مناسب اند. انکودر ریزالور resolver به دفعات مورد استفاده قرار گرفته اند و بدلیل نداشتن قطعات نوری و الکترونیک در محیط های پر نویز و همین طور در کاربردهایی که لرزش انکودر بالاست بر سایر مدل های انکودر مزیت دارند. از معروف ترین استفاده انکودرها در آهنربای دائم بدون جاروبک سروو موتور های AC، کاربردهای نظامی و هوافضا می باشد.

تفاوت انکودرها و ریزالورها

سیگنال خروجی

تفاوت سیگنال خروجی انکودر و ریزالور

انکودرها پالس هایی تولید می کنند که نشانگر حرکت در یک فاصله کوتاه می باشد. شمردن این پالس ها نشانگر فاصله (و سرعت در طول زمان) می باشد و چک کردن نظم پالس ها در کانال A درمقابل کانال B معرف جهت می باشد. ریزالورها مجموعه ای از موج های سینوسی و کسینوسی (ولتاژ آنالوگ) تولید می کنند که معرف حالت مطلق در یک چرخش تک می باشد. این سیگنال ها غالبا توسط برد اینترفیس ریزالور به یک سیگنال دیجیتال تبدیل می شوند.

سیگنال ورودی

انکودرها معمولا توسط ولتاژ DC ساده تغذیه می شوند.

تفاوت سیگنال ورودی انکودر و ریزالور

ریزالورها توسط یک شکل موج سینوسی AC مرجع تولید شده با یک منبع تغذیه اختصاصی، تحریک می شوند. این منبع تغذیه غالبا توسط ولتاژ DC ساده تغذیه می شود.

محل قرارگیری قطعات الکترونیکی

تفاوت محل قرارگیری قطعات الکترونیکی انکودر و ریزالور

انکودرها معمولا تمام قطعات الکترونیکی شان را روی برد دارند که باعث کوچک شدن اتصالات داخلی شده اما دمای عملکرد را محدود می کند.

سیستم های ریزالور معمولا منبع تغذیه و برد اینترفیس ریزالور را در مجاورت ابزار ورودی قرار می دهند که نیازمند سیم کشی قابل توجه بین دستگاه ها بوده اما به ریزالور این امکان را می دهد که در محیط های با دمای بالا مقاومت کند.

 

کاربردهای انکدر:

  • کنترل موقعیت و سرعت موتور القایی AC
  • کنترل موقعیت و سرعت موتور DC
  • سرو موتور های AC و DC

کاربرد انکودر ریزالور resolver

  • کنترل سرعت و تغییر موتور آهنربای دائم
  • کنترل سرعت و تغییر سرو موتور AC و DC

آیا می توان یک انکودر را جایگزین یک ریزالور نمود؟

برای نصب و راه اندازی های موجود، انکودرها تنها زمانی می توانند جایگزین ریزالورها شوند که یک وسیله ورودی مانند اینورتر یا پی ال سی بتواند سیگنال های ورودی سینوسی و کسینوسی ریزالور را به عنوان یک جایگزین برای ورودی پالس انکودر بپذیرند.

5/5 - (1 امتیاز)
دیدگاه کاربران
1 دیدگاه
  • صابر منصوری ۸ آذر ۱۴۰۲ / ۸:۵۹ ب٫ظ

    سلام وقت بخیر و خسته نباشید
    ریزالور دستگاهcnc تراش روسی قابل تعمیر هست آیا؟؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *