اموزش برنامه نویسی cnc

برنامه نویسی cnc

برنامه نویسی cnc

تقریبا کلیه ی کنترلر های CNC ( کنترلر cnc ) کنونی به جز کنترل های خاص محاوره ای از یک فرمت آدرس کلمه ای برای برنامه نویسی استفاده می کنند. منظور از فرمت آدرس کلمه ای این است که برنامه CNC از فرامین شبه جمله ای تشکیل شده است. هر فرمان از لغات CNC تشکیل شده است. هر لغت CNC دارای یک آدرس حرفی و ارزش عددی است. آدرس حرفی ( X,Y,X, etc ) نوع لغت و ارزش عددی ، ارزش لغت را به کنترل اعلام می نماید. مانند لغات و جملات در زبان انگلیسی، کلمات در فرامین CNC به ماشین CNC آنچه هم اکنون باید انجام گیرد را می گویند.

یک قیاس مناسب برای آنچه در یک برنامه CNC ( کنترلر cnc ) روی می دهد در هر دستور العمل پله به پله یافت می شود.به عنوان مثال، شما تعدادی بازدیدکننده از شهر دیگری دارید که برای بازدید شرکت شما آمده اند. لازم است راهنمایی های لازم برای رسیدن از فرودگاه تا محل شرکتتان را بنویسید. برای این کار، ابتدا باید این مسیر را تجسم نمایید. در مرحله بعدی، یک دستورالعمل را یادداشت نمایید. شخصی که راهنمایی های شما را دنبال می کند، مرحله اول و سپس مراحل بعدی را تا رسیدن به محل شما انجام می دهد.

در حالت مشابه، یک برنامه نویس دستی cnc باید توانایی تجسم عملیات ماشین کاری که میبایست در طول اجرای برنامه انجام شود را داشته باشد. سپس در دستور پله به پله ، برنامه نویس یک سری فرامین را صادر می کند که ماشین بر طبق آن عمل می کند.

شخصی که می خواهد بهترین مسیر برای مسافرت را انتخاب می کند، باید توانایی تصور راه را داشته باشد. بنابراین برنامه نویس CNC نیز باید قابلیت تصور حرکاتی که دستگاه CNC قبل از بهبود موفق یک برنامه انجام می دهد را داشته باشد. بدون توانایی تجسم، برنامه نویس قادر به بهبود صحیح حرکات در برنامه نخواهد بود. به همین دلیل ماشین ساز ها بهترین کاربران CNC هستند. یک ماشین ساز با تجربه باید قادر باشد تا به آسانی هر عملیات ماشین سازی که اتفاق می افتد را تصور کند.

همانطور که هر راهنمای سفر مختصر از یک جمله تشکیل می شود، هر دستورالعمل داده شده در هر برنامه cnc از یک دستور تشکیل می شود و همانطور که جمله راهنمای سفر از کلمات تشکیل شده، فرمان CNC از کلمات CNC تشکیل شده است.

شخصی که راهنمای سفر شما را دنبال می کند، با صراحت آنها را اجرا می نماید. اگر اشتباهی در تنظیم دستورالعملهایتان مرتکب شده باشید، آن شخص شرکت شما را گم می کند. به طرز مشابه، ماشین CNC یک برنامه CNC را صراحتا اجرا می نماید. اگر اشتباهی در برنامه وجود داشته باشد، ماشین CNC درست عمل نمی کند.

Program:

(O0001 (Program number

(N005 G54 G90 S400 M03 (Select coordinate system, absolute mode, and turn spindle on CW at 400 RPM

(N010 G00 X1. Y1. (Rapid to XY location of first hole)

(N015 G43 H01 Z.1 M08 (Instate tool length compensation, rapid in Z to clearance position above surface to drill, turn on coolant

(N020 G01 Z-1.25 F3.5 (Feed into first hole at 3.5 inches per minute

(N025 G00 Z.1 (Rapid back out of hole

(N030 X2. (Rapid to second hole

(N035 G01 Z-1.25 (Feed into second hole

(N040 G00 Z.1 M09 (Rapid out of second hole, turn off coolant

(N045 G91 G28 Z0 (Return to reference position in Z

(N050 M30 (End of program command

ابتدا کنترل اولین فرمان در برنامه را خوانده، تفسیر و اجرا می کند سپس سراغ فرمان بعدی می رود. کنترل به اجرای برنامه در یک دستور متوالی ادامه می دهد. مجددا به شباهت هر دوره دستورالعمل پله به پله توجه نمایید.

همانطور که برنامه ها از فرامین و فرامین از کلمات ساخته می شوند، هر لغت CNC دارای یک آدرس حرفی و ارزش عددی است. آدرس حرفی ، نوع کلمه را به کنترل اعلام می نماید. برنامه نویسان CNC باید برای تشخیص نام و معنی لغات به راهنمای برنامه نویسی سازندگان کنترل رجوع نمایند. در اینجا لیست مختصری از انواع لغات و مشخصات آدرس حرفی متداولشان ارائه گردیده است.

(O – Program number (Used for program identification

(N – Sequence number (Used for line identification

G – Preparatory function

X – X axis designation

Y – Y axis designation

Z – Z axis designation

R – Radius designation

F – Feedrate designation

S – Spindle speed designation

H – Tool length offset designation

D – Tool radius offset designation

T – Tool Designation

(M – Miscellaneous function (See below

همانطور که مشاهده می نمایید، بسیاری از آدرس های حرفی در حالت تقریبا منطقی انتخاب شده اند و تعداد کمی نیاز به حفظ کردن دارند.

دو آدرس حرفی G , M اجازه ی تخصیص توابعی خاص را می دهد. تابع مقدماتی G به صورت متداول برای تنظیم مدهای مختلف استفاده می شود. تا کنون حالت مطلق را با تخصیص G90 و حالت افزایشی را با تخصیص G91 معرفی نمودیم که فقط دو مورد از توابع مقدماتی استفاده شده هستند. برای یافتن لیست توابع مقدماتی برای هر ماشین خاص باید به دفترچه راهنما مراجعه نمایید.

مانند توابع مقدماتی، توابع متفرقه دارای توابع خاص متنوعی هستند.توابع متفرقه معمولا به عنوان سوییچ های قابل برنامه ریزی استفاده می شوند. همچنین برای برنامه نویسی بسیاری توابع قابل برنامه ریزی ابزارآلات ماشین CNC ( کنترلر cnc ) استفاده می شوند.

برای یک تازه کار، کلیه این مطالب مانند حجمی از مطالب حفظی به نظر می رسد. اما کسانی که با برنامه کار  کرده اند متوجه شده اند 30-40 کلمه ی مشکل در برنامه نویسی CNC استفاده شده است. اگر به برنامه نویسی CNC با دید یک زبان خارجی با فقط 40 کلمه نگاه کنید، نباید به نظر سخت بیاید.

برنامه نویسی نقطه ی اعشاری

آدرس های حرفی خاص اعداد حقیقی را مشخص می نمایند. به طور مثال نقش دهنده ی محور X ، نقش دهنده ی محور Y و نقش دهنده ی شعاع. تقریبا همه ی کنترلهای CNC ( کنترلر cnc ) کنونی اجازه استفاده از نقطه اعشاری در مشخصه ی هر آدرس حرفی که اعداد حقیقی را نیاز داشته باشد می دهند. برای مثال X3.0625 میتواند برای تخصیص یک موقعیت در محور X استفاده شود.

از طرف دیگر ، تعدادی آدرس های حرفی برای مشخص کردن اعداد صحیح استفاده می شوند. مثال ها شامل نقش دهنده ی سرعت اسپیندل، نقش دهنده جایگاه ابزار، اعداد دوره ای، توابع مقدماتی و توابع متفرقه. برای این نوع کلمات ، اکثر کنترلها اجازه استفاده از نقطه ی اعشاری را نمی دهند. برنامه نویس تازه کار برای یافتن کلماتی که اجازه ی استفاده از نقطه ی اعشاری را می دهند به دفترچه راهنما مراجعه نمایند.

دیگرتوابع قابل برنامه ریزی
کلیه ی ماشین های CNC دارای توابع قابل برنامه ریزی می باشند. با کنترلر CNC امروزه، تقریبا همه چیز در مورد یک ماشین قابل برنامه ریزی است. به علاوه لوازم جانبی خاص مانند سیستم پروب، سیستم اندازه گیری طول ابزار، تعویض کننده ی پالت و سیستم های کنترل قابل تطبیق نیز ممکن است در نظر گرفته شده باشد. در مراکز ماشین سازی CNC سرعت و جهت اسپیندل، سرد کننده، تغییر ابزار و بسیاری توابع دیگر قابل برنامه ریزی می باشند.( راه اندازی cnc )

لیست توابع قابل برنامه ریزی به صورت چشم گیری از یک دستگاه تا دستگاه دیگر متفاوت است و کاربر می بایست توابع کاربردی برای هر دستگاه را بداند. در مفهوم کلیدی شماره 2 آنچه به طور متداول در فرمهای مختلف ابزارآلات ماشین CNC (کنترلر cnc) قابل برنامه ریزی است، به صورت دقیق تر بررسی می گردد.