تفاوت بین برق تک فاز و سه فاز برق AC چیست

تفاوت برق تک فاز و سه فاز

فرق برق تک فاز و سه فاز برق AC چیست

توان جریان متناوب (AC) نوعی از برق است که در آن جریان برق دائماً در حال تغییر جهت است. از اوایل دهه 1900، نیروی برق همان چیزی است که به خانه ها و مشاغل تحویل داده شده است. برای اکثر مشاغل و تنظیمات صنعتی، آن را در سه فاز تحویل می دهد تا بارهای بیشتری را در خود جای دهد، در حالی که عموماً اقامتگاه ها برای تأمین انرژی کافی در وسایل خانگی به صورت یک مرحله انجام می شود.

نمای کلی سیستم تک فاز و سه فاز AC

هر دو سیستم قدرت تک فاز و سه فاز به واحدهای با استفاده از جریان الکتریکی متناوب (AC) اشاره دارند. با وجود توان AC، جریان جریان به طور مداوم جهتهای متناوب دارد. تفاوت برق سه فاز و تک فاز در ثبات تحویل است.

سیستم برق تکفاز AC ولتاژ را در 90 درجه و 270 درجه می چرخد، با چرخه کامل 360 درجه (نمودار زیر را مشاهده کنید). در یک سیستم تک فاز، یک سیم خنثی و یک سیم برق وجود دارد که جریان بین آنها جریان دارد. تغییرات چرخه ای در بزرگی و جهت، بسته به نیازهای خاص یک سیستم، جریان و ولتاژ را تقریباً 60 بار در ثانیه تغییر می دهد.

نمای کلی سیستم تک فاز AC

در یک سیستم 3 فاز سه سیم برق وجود دارد که هر یک 120⁰ از فاز با یکدیگر خارج می شوند. Delta و wye دو نوع مدار هستند که برای حفظ بار مساوی در یک سیستم سه فاز استفاده می شوند که منجر به تنظیمات مختلف سیم می شوند. در پیکربندی دلتا از سیم خنثی استفاده نشده است.

پیکربندی wye هم از سیم خنثی و هم از سیم زمین استفاده می کند. (توجه: در سیستم های ولتاژ بالا، سیم خنثی معمولاً برای سیستم سه فاز موجود نیست.) هر سه مرحله از قدرت با 120⁰ وارد چرخه شده اند. با اتمام چرخه کامل 360 درجه، هر سه مرحله از ولتاژ به دو برابر رسیده است (نمودار زیر را مشاهده کنید.) با منبع تغذیه سه فاز، یک جریان پایدار از نیرو با سرعت ثابت تحویل داده می شود و این امکان وجود دارد تا بار بیشتری را تحمل کنید.

نمای کلی سیستم سه فاز AC

مزایا و موارد استفاده از منبع تغذیه تک فاز

واحدهای منبع تغذیه تک فاز دارای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی هستند. واحدهایی که دارای توان محدودی باشند، نیاز به حداکثر 1000 وات دارند، به طور معمول از کارآمدترین منبع تغذیه AC استفاده می کنند. به طور کلی، مزایای انتخاب یک سیستم تک فاز شامل موارد زیر است:

  •   طیف گسترده ای از کاربردهای برنامه
  •   کارآمدترین منبع تغذیه AC تا 1000 وات
  •   هزینه طراحی کمتر
  •   طرح های کم پیچیده

بارمان اتوماسیون سایا فروش انواع  اینورتر تک فاز و سه فاز در اصفهان

5/5 - (1 امتیاز)
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *